W obliczu rosnącej popularności usług przewozowych takich jak Uber, pojawiają się pytania dotyczące ich miejsca w tradycyjnym ekosystemie transportu miejskiego. Statystyki pokazują, że coraz więcej osób decyduje się na korzystanie z aplikacji mobilnych do zamawiania przejazdów. Zamawianie Ubera, czy Bolta przez aplikacje jest opcją prostą, niewymagającą wiele czasu. Jednak w temacie taxi z aplikacji/tradycyjna taksówka pojawia się wiele pytań i niejasności. Jednym z tematów jest to, czy samochód Bolta/Ubera itp. może parkować na postoju tradycyjnych taksówek? Jak myślicie?
Przepisy dotyczące postoju Ubera na taksówkowych stanowiskach
Temat, o którym mowa w nagłówku od wielu lat budzi spore kontrowersje, a wokół niego nawiązywane są liczne dyskusje… niestety w wielu przypadkach się mylimy, zachowując wiedzę, która sięgała czasu przed 2020 rokiem. Dlaczego? A no dlatego, że wówczas sporo się zmieniło.
Na mocy zmiany przepisów i ustawy Lex Uber, która weszła w życie 1 października 2020 roku, każdy kierowca na aplikacjach musi mieć licencję taxi, a pojazd musi być odpowiednio oznakowany (m.in. numer boczny, oznaczenie „TAXI”) i posiadać adekwatne OC, a wspominamy o tym, bo w kontekście postoju na miejscach TAXI, informacja ta ma ogromne znaczenie!

Kto może parkować na postojach TAXI?
Aby kierowca jeżdżący na aplikacji mógł legalnie korzystać z miejsc oznaczonych jako TAXI, jego pojazd musi:
- Posiadać licencję taxi – wymaganą przez polskie prawo dla wszystkich przewozów osób działających na aplikację.
- Być odpowiednio oznakowany, czyli:
- Posiadać oznaczenie „TAXI” na dachu lub w innym wymaganym miejscu.
- Mieć widoczny numer boczny przypisany do pojazdu.
- Umieścić identyfikator kierowcy samochodu.
- Posiadać taksometr, lub kasę fiskalną w swoim pojeździe.
Ważne: Jeśli wszystkie te warunki są spełnione, pojazd Ubera traktowany jest na równi z tradycyjnymi taksówkami i może legalnie korzystać z miejsc postojowych TAXI. Jednak swoje kursy nie może realizować “z klamki” czyli zabierać pasażerów bezpośrednio z ulicy, ponieważ kursy kierowców jak Uber i Bolt realizowane są na aplikacjach i to właśnie tak zamawiane są przejazdy. No chyba, że kierowca na aplikacjach, posiada w swoim aucie taksometr, lub kasę fiskalną, wówczas może działać jak tradycyjne taksówki.
Tak więc, co mogą, a czego nie mogą kierowcy na aplikacjach?
Mimo że Uber jest teraz traktowany jako taksówka pod względem licencji i oznakowania, nadal obowiązuje go zasada, że przejazdy mogą być realizowane wyłącznie na podstawie wcześniejszego zamówienia przez aplikację. Zatem kierowcy na aplikacji:
- nie mogą przyjmować klientów „z ulicy” (np. na postojach TAXI), jeśli nie posiadają taksometru;
- nie mogą zatrzymywać się na sygnał przechodnia szukającego taksówki;
- mogą parkować na miejscu TAXI i odbierać pasażera, jeśli przejazd został wcześniej zamówiony przez aplikację.
Nowe regulacje prawne a możliwość postoju Ubera na miejscach dla taksówkarzy
Zmiany w przepisach prawnych dotyczących transportu osób wywołały wiele dyskusji na temat równouprawnienia usług takich jak Uber w stosunku do tradycyjnych taksówek. Nowelizacja ustawy o transporcie drogowym, która weszła w życie w 2020, otwiera przed przedsiębiorstwami świadczącymi usługi przewozu osób za pomocą aplikacji mobilnych, nowe możliwości. Choć kierowcy, którzy zajmują się pracą w Uber, zyskali wiele przywilejów zarezerwowanych dotąd dla kierowców taksówek (np. jeżdżenie buspasami), został na nich nałożony obowiązek wyrobienia licencji taxi.
Co daje możliwość zatrzymywania się na postojach TAXI.

Opinie użytkowników i kierowców na temat postojów Ubera na taksówkowych miejscach
Debata na temat możliwości korzystania przez kierowców Ubera z miejsc przeznaczonych dla taksówek jest żywa i pełna różnorodnych opinii. Z jednej strony, użytkownicy aplikacji Uber cenią sobie wygodę i szybkość zamawiania przejazdów, co w dużym mieście ma kluczowe znaczenie dla efektywności przemieszczania się. Z drugiej strony, kierowcy Taxi podkreślają, że miejsca postojowe są dla nich niezbędne do prowadzenia działalności i często są płatne, co budzi kontrowersje w kontekście równego dostępu do infrastruktury miejskiej.
Analizując opinie, można wyróżnić kilka głównych punktów spornych:
- Dostępność miejsc postojowych – kierowcy Ubera argumentują, że w wielu miejscach brakuje odpowiedniej infrastruktury do oczekiwania na klientów, co skłania ich do korzystania z miejsc taksówek.
- Wpływ na działalność taksówkarzy – tradycyjni kierowcy taksówek wskazują na nieuczciwą konkurencję i potencjalne straty wynikające z zajmowania przez kierowców Ubera miejsc, które są dla nich zarezerwowane.
Podsumowanie
Tak, Uber może parkować na miejscu TAXI, ale tylko jeśli pojazd spełnia wszystkie wymogi licencyjne i oznaczeniowe dla taksówek. Jednak mimo tego kierowcy Ubera nie mogą przyjmować pasażerów „z ulicy”, ponieważ ich usługi działają wyłącznie na podstawie zamówienia w aplikacji. NO CHYBA, ŻE POSIADAJĄ TAKSOMETR LUB KASĘ FISKALNĄ W SWOIM SAMOCHODZIE.
Dzięki zmianom w przepisach Uber i inne przewozy na aplikację formalnie stały się częścią rynku taxi w Polsce, jednak nadal obowiązują ich specyficzne zasady dotyczące sposobu realizacji kursów.